Dags att börja marknadsföra nya bokhandeln!

Eventet var en stor succé! Över 100 personer kom på kvällen och vi hade en lång kö som ringlande sig hela vägen runt byggnaden. Så många elegant klädda kvinnor och män på en plats har jag aldrig tidigare skådat och i folkmassorna kunde jag dessutom känna igen några tv kändisar. Osäker om dom var där för böckerna skull eller för den gratis alkoholen, men oavsett var det en jätte succé.

Något som vi på kontoret inte sysslar med är digital marknadsföring men vi blev rekommenderade utav event firman att ha en så kallad ”hashtag” som det heter på festen så att gästerna kunde tagga sina bilder på sociala medier för sprida kunskapen om vårat event och våran nya affär. Då våra kunder oftast har kommit till oss via rekommendationer är marknadsföring något som vi aldrig lagt någon direkt fokus på. Men nu med en helt ny butik kom vi alla överens att det inte hade varit fel att ta hjälp av en expert firma inom just marknadsföring. Innan eventet ringde vi upp en marknadsföringbyrå som vi hört talats om, för att se vad dom skulle kunna erbjuda oss. Dom förklarade för okunniga öron att som skulle kunna hjälpa oss med marknadsföring via Facebook, Instagram och Google via optimerande utav kampanjer och annonser och jag vet inte vad. Det var en tydlig presentation trots att jag inte förstod det mesta av vad dom pratade om. Måste säga att vi på redaktionen eller ja iallafall jag har dessvärre halkat efter när det kommer till den digitala världen. När man 80% av sitt liv har haft sin näsa djupt sjunken i en bok är det kanske inte så konstigt att man missar alla dessa konstanta förändringar som sker på den digitala marknaden. Inte nog med presentationen, gjorde marknadsföringsbyrån en sökordsanalys åt oss för att ta fram ett bra sökord som vi kunde använda som våran hashtag # på festen. Jag bad min dotter logga in på sin Instagram dagen efter för att söka på våran hashtag och tro det eller ej där hittade vi hundratals mingelbilder ifrån kvällen. Några mindre smickrande bilder på mig hittade vi också till min dotters förskräckelse. Vem visste hur effektivt det kunde vara att använda sig utav marknadsföring via sociala medier. Vi kom alla överens måndagen efter eventet att vi skulle anställa den digitala marknadsföringsbyrån Redcarpet som dom hette för att se vad mer dom kommer kunna åstadkomma åt oss.